*

Kari Rajamäki

Maahanmuutto hallintaan

 

 

Turvapaikkajärjestelmän hallitsemattomuudella ollaan vaarantamassa kansalaisten luottamus sisäiseen turvallisuuteen sekä myös työmarkkinoiden vakauteen. Suomen linja EU:n puheenjohtajuuskaudellamme 2006 oli, että Euroopan unioni vahvistaa arjen turvallisuutta ja kykyä vastata uusiin laajentuneen unionin haasteisiin. Edellytimme kykyä torjua järjestäytynyttä rikollisuutta ja terrorismia, hallita maahanmuuttovirtoja sekä valvoa yhteisiä ulkorajojamme tehokkaasti. Huono hallinta edisti Brexitin syntymistä ja laajenevaa epävakautta Euroopassa.

Suomen puheenjohtajuuskaudella 10 vuotta sitten ehdotimme laajennettua yhteisvastuun mallia rajavalvonta-, maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa.

Halusimme varmistaa, että laittomasti saapuneet saavat asianmukaisen kohtelun ja ylläpidon siinä jäsenvaltiossa, johon he ensiksi saapuvat. Saapumisvaltion tuli ottaa täysi vastuu yksilöstä rekisteröimällä laittomasti saapuneet henkilöt ja turvapaikanhakijat tietojärjestelmiin mm. biometrisin tunnistein. Tämän mukaisesti yhteisön varoista maksettaisiin merkittävä osuus käsittelyprosessin kustannuksista mukaan lukien henkilön palauttaminen lähtömaahan. Tuen ehtona oli, että jäsenvaltiot hyväksyvät avoimesti sisäiset valvontamenettelyt koskien rajavalvonta- ja maahanmuuttoviranomaisten toimintaa. Suunnittelemamme paketti oli kokonaisuus, ei varsinkaan niin, että hyväksyttäisiin porkkana ilman keppiä. On surullista katsoa, miten lehdistömme ohella asian täytäntöönpano vaiettiin komission ja myös oman sisä- ja ulkoasiainhallintomme piirissä.

Sisäministerikauteni jälkeen oli vaikea löytää ministeriä, joka olisi puhunut laittomasta maahanmuutosta. Sen sijaan keväällä 2015 suurin huoli oli laittomasti maassa olevien paperittomien ilmaisten terveyspalvelujen parantamisesta.

Suomen keskustelussa vaietaan tilanteen hallitsemattomuuden seuraukset ja ihmetellään, että kansan ohella myös etulinjan viranomaisten turhautuneisuus voimistuu.

Suomessa vihreät sinisilmäiset arvot ovat kohdanneet kovat harmaat markkinavoimat. Kylmän viileästi esitetään laittomasti maassa oleville turvapaikanhakijoille työoikeutta ja ohituskaistaa ulkomaisen työvoiman palkkaamiseen.

Suunnitellaan jopa laittomasti maassa ilman valvontaa oleville oikeutta hakea työlupaa. Perinteisesti kotimaastaan käsin Suomeen työlupaa hakevat asetetaan huonompaan asemaan.Ruotsissakin kielteisen luvan saaneilla on rajattu oikeus lyhyen ajan kuluessa sitä hakea, mutta henkilöllisyys tulee olla todennettu. Nyt eräiden politiikkojen ja median panikointi uhkaa luoda eurooppalaisesta käytännöstä poikkeavan löperön ratkaisun, joka tulee taatusti olemaan väärä signaali EU:n laittoman maahanmuuton tilanteessa. Suomessa kielteisen päätöksen saaneilla on mahdollisuus vapaaehtoisesti palata maahansa ja kysymys tilanteessa on enemmän poliisin voimavaroista panna palautukset täytäntöön.

Kokoomus esitti usein saatavuusharkinnan kumoamista eli että kuka tahansa saa tuoda mistä tahansa ja mille alalle ja alueelle tahansa työvoimaa. On käsittämätöntä, miten ammattiyhdistysliike ja turvallisuusviranomaiset vaikenevat tästä työmarkkinoiden vakauden murentamisesta. Vielä kymmenen vuotta sitten edustimme EU:ssa kantaa, että ulkomaisen työvoiman ei tule syrjäyttää oman maan työntekijöitä. Vuonna 2003 perustettu pimeän ulkomaisen työvoiman valvontayksikön hävittäminen ministeri Holmlundin aikana mahdollistaa paperittomien turvapaikanhakijoiden työllistämisen ja halpatyömarkkinoiden rakentamisen vastaanottokeskusten yhteyteen unohtaen työmarkkinoiden pelisäännöt ja arjen turvattomuuden nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyydestä. Kirkollekin näyttää olevan hienompaa patsastella turvallisuusviranomaisten näkemyksiä vastaan kuin reagoida vakavaan nuorten syrjäytymiseen ja kansalliseen häpeäämme leipäjonoista. Helsingin vetovoima paperittomien osalta halutaan pitää erinomaisena. Vihreät apulaispormestarit haluavat laajentaa laittomasti maassa olevien ilmaispalveluja.

Suomen on pidettävä huoli, ettei Tornion virheiden anneta toistua huolehtimalla rajalla tapahtuvasta valvotusta käsittelystä. Samoin turvapaikkajärjestelmän yhdenmukaisuudesta on huolehdittava poistamalla soveltamiskäytännön erot. Lievemmät tulkinnat näkyvät nopeasti ihmissalakuljettajien ja ihmiskauppiaiden toimissa. Irakilaisten vyöryssä kohdemaa oli nimenomaan Suomi. Perheenyhdistämisen ja muita kriteerejä on tiukennettava ja palautukset hoidettava tehokkaasti ja nopeasti vapaaehtoisesti ja tarvittaessa pakolla.

Vastaanottokeskusten hajasijoittaminen kiinteistöbisneksen ehdoilla on heikentänyt yleistä turvallisuutta. Turvapaikanhakijoiden vyöry rahastettiin kiinteistö- ja palvelupuolella tehokkaasti avoimeen veromaksajien piikkiin. Viime vuoden menot 635 Milj.euroa ei kestä vertailua samanaikaisten opiskelijoiden ja pienituloisten toimeentulon kiristymisen rinnalla.

Rajoittamaton liikkuvuus lisää myös terrorismin torjunnan vaikeuksia.

Terrorismin torjunnan osalta on EU:n tehottomuus näkyvää. Lontoon terroriuhan yhteydessä elokuussa 2006 sovittiin, että Saksan tuli erityisesti viedä eteenpäin yhteistä verkkotiedustelua. Silloinkin todettiin, ettei terrorismin torjunnasta vastaavien lainvalvontaviranomaisten ja turvallisuusviranomaisten sekä mm. liikenneyrittäjien välisessä yhteistyössä oltu edistytty. Tähän edellytettiin erityisesti keskityttävän ja määrättävän kansalliset vastuuhenkilöt. Operatiivisen yhteistyön ja tiedonvaihdon tehostamisen aika on vihdoin. Europolin asemaa tulee vahvistaa ja yhteisen rajaturvallisuuden malliin on jäsenvaltiot sitoutettava entistä paremmin turvaten osaltaan EU:n ja Schengenin ulkoraja. Suomen osalta tätä vastuuta ei ole ulkoistettu Brysseliin vaan Suomen turvallisuuden etu on varmistaa tämä omin turvallisuusviranomaisten toimivin suhtein. Sisäministeriön eri turvallisuusviranomaiset kattavaa johtamista on vahvistettava ja Supon oman takapihan hallintakyvyn kriittistä arviointia ei voi väistää tiedustelulainsäädännöllä.

Jo v. 2006 radikalisaation vastatoimia pidettiin kiireellisinä ja uskonnollisen kiihkoilun esiintymisiin edellytettiin puututtavan. Uskonnonvapauden ja sananvapauden nimissä ei voida hyväksyä mitään vihaan ja terroristiseen toimintaan lietsomista.

Huolimatta terrorismin ja sisäisen turvallisuuden uhkien kärjistymisestä hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan työhön osallistuu sisäministeri vain, mikäli ulkoministeriön valmistelu katsoo sen tarpeelliseksi.

 

Kari Rajamäki

kansanedustaja 1983-2015, sisäministeri ja utvan jäsen 2003-2007 ja EU:n sisäministerineuvoston puheenjohtaja 2006

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

28Suosittele

28 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Käyttäjän TapaniTuominen1 kuva
Tapani Tuominen

Kiitos Kari Rajamäki. Olet niitä harvoja demareita, joita olen aidosti arvostanut. Isänmaallisia ja selkärankaisia. Iso ero sodan jälkeisiin kommunisteihin ja nykyisiin vihreisiin, jotka ovat sen ajan taistolaisia tai heidän lapsiaan. Puhumattakaan näistä nykydemareista. Jopa puolueen varapuheenjohtaja Sanna Marin suorastaan kannustaa äänestämään vihreitä. Liekö loikkaamassa?

Toivottavasti puolueenne nykyjohto lukee kannanottosi ja lopettaa nämä typeryydet, joihin ay-liikkeen puolelta tullut nykyinen puheenjohtajakin on sortunut. SDP nousee vain puolustamalla ja suojaamalla työläisten oikeuksia. Suomen työläisten oikeuksia.

Toivottavasti Tampereen Yliopiston yleisen monikulttuurisuuden punikkidosentti lukee myös tämän pääosin erittäin rationaalisen puheenvuoron.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

On ymmärrettävää, että ihminen joka ei lukitse ulko-oveaan, sallii nykymuotoisen maaahanmuuton.

Eero Mattila

Pidän ovea auki ja haluan pitää sitä jatkossakin. Siksi pitää saada rajoille jonkinlainen henkilöllisyyden tarkistus..

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Voisimmehan perustaa rajavartiolaitoksen.

Eero Mattila

Täyttä asiaa. Tätä on odotettukin.
- Ehtisiköhän blokisti käydä opettamassa kokoomuksen ministereille vastuullisuutta?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"Suomen on pidettävä huoli, ettei Tornion virheiden anneta toistua huolehtimalla rajalla tapahtuvasta valvotusta käsittelystä."

– Mitkä virheet Torniossa tehtiin?

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Virheet; rajavartijat, niinsanotut, kantoivat paperittimien kasseja autosta hotelliin.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Mononen: "– Mitkä virheet Torniossa tehtiin?"

En enää muista, mutta päästettiinkö siinä tuntemattomia ihmisiä livahtamaan maahan ohi viranomaiskontrollin.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Kuka oli virkavastuussa siitä, ettei näin olisi päässyt tapahtumaan? Kuka johti bussituristien vastaanottoa Torniossa 2015? Oliko voimassa jokin ohjeistus, jota ei noudatettu? Vai antoiko joku tomppeli Sisäministeriössä poliittisen määräyksen poiketa käytännöistä? Opittiinko asiasta jotain?

Rajavartiolaitoksella oli v. 2016 henkilöstöä 2 716, ja 2015 ilmeisesti suuruusluokka sama – ja siihen varusmiehet päälle. Kyllä siitä pitäisi sentään riittää Tornioonkin käskettäviksi muutama henkilö päivän jokaista linja-automatkustajaa kohti, ja vielä poliisit lisäksi.

Tässä on vain eräitä niistä lukuisista yksityiskohdista, joita aktiivisesti pimitetään lystin maksajilta.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Tiedustelulaille ei ole oikeutusta ja perustelen miksi. Tiedustelulakia ajetaan terrorismin takia ja terrorismi on tullut meille tahallaan tuotuna, koska terrorismi olisi voitu estää kokonaan noudattamalla jo valmiita Schengenin ja Dublinin sopimuksia.

Noudattamalla näitä jo valmiiksi sovittuja sopimuksia, meillä ei olisi terrorismia. Schengenin ja Dublinin sopimusten noudattaminen, osuisi suoraan vain terroristeihin, tiedustelulaki kohdistuu kaikkiin kansalaisiin ja kaventaa Perustuslaillisia oikeuksia.

Eli ei voida lähteä siitä, että jätetään olemassaolevat valmiit sopimukset noudattamatta ja aiheutetaan sillä ongelma, jolla puututaan jokaisen kansalaisen Perustuslaillisiin oikeuksiin. tai jos näin toimitaan, on asian takana joku muu syy kuin kansalaisille kerrottu syy. Eli mitä ilmeisemmin tiedustelulailla ei ole tarkoituskaan puuttua terrorismiin, vaan tarkoitus on kaventaa perusoikeuksia tahallaan aiheutetun terrorismin takia.

Koko aamun kone toiminut taas normaalisti, mutta kun tälle palstalle tulee kirjoittamaan, alkaa kone heti pätkimään ja jokainen kirjain tulee isolla viiveellä näytölle, ongelma joka alkaa aina kun kirjoittelee tänne tai käy MV-lehden ja Havaintoja uudesta maailmanjärjestyksestä sivuille. Muilla sivuilla kone toimii normaalisti.

Max Jussila

Laitinen bannasi minut omasta puheenvuorostaan, mutta saan toivottavasti korjata hänen harhansa täällä:

Suomi on noudattanut Dublin-sopimusta, joko tietoisesti tai tietämättään. Tästä voidaan aina keskustella, onko se ollut hyvä vai huono päätös. Dublin-sopimus nimittäin antaa siihen liittyneelle valtiolle oikeuden käsitellä turvapaikkahakemuksen, vaikka sillä ei sopimuksen mukaan olisi velvollisuutta tehdä sitä.

17 artikla

Harkintavaltalausekkeet

1. Edellä olevasta 3 artiklan 1 kohdasta poiketen kukin jäsenvaltio voi päättää käsitellä kolmannen maan kansalaisen tai kansalaisuudettoman henkilön siellä jättämän kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen siinäkin tapauksessa, ettei se tässä asetuksessa määriteltyjen perusteiden mukaan ole vastuussa hakemuksen käsittelystä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Max Jussila esittää kommentissaan selvän valheen, jonka varmaan ylläpitokin voi todistaa. En ole bannannut Jussilaa omasta blogistani.

Jussilan esittämiin muihin väitteisiin olen vastannut omassa blogissani ja ehkäpä vastaukseni olivat hänelle liian vaikeita vastattaviksi, koska tulee tänne esittämään valheita.

Max Jussila Vastaus kommenttiin #13

Näytät poistaneen bannin, vielä edellistä kirjoittaessani sellainen näkyi. Hyvä näin. Olen vastannut jokaiseen väitteeseesi hyvin perustellusti. Sinulta puuttuu täydellisesti sopimustekstin ymmärrys kommenttiesi perusteella.

On lisäksi äärimmäisen huvittavaa, että minua syytetään laillisuutta itkevien taholta terrorismin kannattajaksi vaikka olen vain pyrkinyt osoittamaan sen, että esimerkiksi Dublin-sopimusta ei ole rikottu.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #15

Valehtelet taas, en ole bannannut sinua, enkä poistanut bannia ja ylläpitokin voi varmaan todistaa asian.

Nämä terrorismin tukijat ovat näköjään ottaneet keinoikseen julkisen valehtelemisen, jossa esittävät vastapuolesta täysin perättömiä väitteitä. Mielestäni ylläpidon tulisi puuttua tällaiseen toimintaan, jonka huomaavat selvästi valheeksi.

Max Jussila Vastaus kommenttiin #16

No et sitten bannannut, ehkä minun koneeni sitten reagoi puheenvuoroosi mentäessä ihan samalla tavalla kuin sinun koneesi ilmoituksesi mukaan.

Terrorismin tukeminen on Suomen rikoslain mukainen rikos. Kannattaa hieman varoa omien kommenttien sanamuotoa.

Toivoisin ylläpidon selvittävän tuon banniasian. Samoin kuin ilmeisesti tässä kävi eräässä Huuskon puheenvuorossa: ensin näkyi banni, sitten sitä ei ollutkaan.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #15

Dublin-sopimusta ei ole rikottu, mutta sitä on v. 2015 sovellettu ehdoin tahdoin Suomen taloudelliseksi vahingoksi, vaikka myös Suomen edun mukainen soveltaminen olisi ollut täysin mahdollista. Sopimushan toki sallii kansallisvarallisuuden viskaamisen Kankkulan kaivoon, jos joku kerran välttämättä niin haluaa, ts. sopimus ei mitenkään kiellä typeryksiä olemasta typeriä, ei edes pahimman laman aikana.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «olisi voitu estää kokonaan noudattamalla jo valmiita Schengenin ja Dublinin sopimuksia.»

Onko Suomi jotenkin rikkonut niitä?

Vähän arvelen, että jos Suomeen olisi pamahtanut rajan yli Venäjältä 700 000 turvapaikanhakijaa, Suomi olisi lakannut noudattamasta Dublinin sopimusta.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Avasin tästä oman bloginkin ja mielelläni jatkan keskustelua siellä.

http://ukkram09.puheenvuoro.uusisuomi.fi/243194-ti...

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Venäjän ja Suomen välissä ei ole EU-maata, jonka kuuluisi Dublinin sopimuksen mukaan ottaa turvapaikkatutkinta hoitaakseen. Tutkintahan kuuluu sille EU-maalle, johon hakija tuli ensimmäiseksi.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos Vastaus kommenttiin #19
    «Venäjän ja Suomen välissä ei ole EU-maata, jonka kuuluisi Dublinin sopimuksen mukaan ottaa turvapaikkatutkinta hoitaakseen. Tutkintahan kuuluu sille EU-maalle, johon hakija tuli ensimmäiseksi.»

Niin. Juuri tästä syystä otin Venäjän esimerkkinä. Tällöin tutkinta kuuluisi Suomelle. Pidän hyvin mahdollisena, että Suomi tekisi vastaavassa tilanteessa kuten Kreikka (yli 800 000 pakolaista) ja Unkari (yli 700 000 pakolaista) tekivät, että jättivät sopimuksen velvoitteet noudattamatta.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #21

Olisiko Suomen mikään pakko päästää maahan kerralla tuollaisia määriä turvapaikanhakijoita Venäjältä, jota pidetään kuitenkin turvallisena maana (ellei voida osoittaa nimen omaan Venäjällä hakijaan kohdistunutta vainoa)?

Ks. http://www.migri.fi/turvapaikka_suomesta/turvapaik...

Venäjällä vainon syyn tulee olla alkuperä, uskonto, kansallisuus, tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään kuuluminen tai poliittinen mielipide. Lisäksi edellytetään, että hakija on pelkonsa vuoksi haluton turvautumaan Venäjän valtion suojeluun.

Jos oikein muistan, laki sentään kuitenkin sallii käännyttämisen "ilmeisen perusteettomasti" turvapaikkaa hakevalta.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Poleeminen kirjoitus entiseltä sisäministeriltä ja voi nostattaa kulmakarvoja demareissa. Muistin virkistämiseksi: Kari Rajamäki oli kansanedustajana merkittävässä roolissa paperittomien terveyspalvelujen parantamista vastustaessaan keväällä 2015:

https://yle.fi/uutiset/3-7858371

"Kansanedustaja Kari Rajamäki (sd.) on tyytyväinen siihen, että hallituksen esitys paperittomien terveydenhuollosta tyssäsi eduskunnassa... Eduskunta ei ehdi äänestää paperittomien terveydenhuollosta enää tällä vaalikaudella, koska Kari Rajamäki esitti eduskunnassa maanantaina esityksen jättämistä pöydälle."

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Näkee tämän nyt sokea Reettakin, että kyseessä on suomalaisten työmarkkinoiden alasajo. Houkutellaan paperittomia joiden avulla saadaan kiristettyä kolmansien maiden työntekijöiden tarveharkinta pois laista. Politiikkaa, bisnestä. Vaikka lähtökohtana olisi ay - liikkeen vallan murentaminen on tämä tie brutaali ja kantasuomalaisille keskaria heiluttava vaihtoehto.

https://www.suomenuutiset.fi/meri-hallitus-voimato...

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Huusko olisit parempi päätoimittajan roolissasi, jollei (talouspoliittinen?) agendasi maahanmuuton suhteen olisi niin tökerösti peiteltyä.

Muutenhan US on mitä liberaalein ja moniarvoisin alusta, mistä kiitos.

Marko Parkkola

Ennakoin jo vastaukset:

Juha Sipilä: Rasismia!
Petteri Orpo: Rasismia!
Sampo Terho: Rasismia!
Antti Rinne: Rasismia!
Li Andersson: Rasismia!
Touko Aalto: Rasismia!

RHC, Rasmus ja muut aivokuolleet: Rasismifasismia!

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Mitä enemmän on ruokittavia suita, sen paremmin tulee ”hilloa purkkiin” siihen läheisesti kytköksissä olevissa elinkeinohaaroissa, kuten asumisen ja ruoan kanssa toimivissa yrityksissä. Yksityinen etu kulkee nykyisin yleisen edun edellä, Isänmaan edusta nyt puhumattakaan. Toisin oli sota-aikana, kun kansa taisteli olemassaolostaan suurvaltaa vastaan. Näihin sota-aikoihin voi tutustua Hesarin aikakoneessa (hs.fi/aikakone).

Nykyisin vähät välitetään siitä, miten valtio velkaantuu lisää ja loputtomiin. On myös huomioitava, että moni yritys on vahva tuki kansanedustajaehdokkaille heidän pyrkiessään ”vihreälle oksalle” Arkadianmäellä vuonna 2019.

Kari Rajamäki kirjoittaa blogissaan, että viime vuoden turvapaikkamenot olivat 635 miljoonaa euroa. Vertauksena on todettava, että Heinolan reumasairaala päästettiin konkurssiin kahden miljoonan euron takia maaliskuussa 2010. Maassamme on noin 35 000 nivelreumapotilasta ja noin 10 000 selkärankareumapotilasta.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Kiinnitän huomiota avauksen olennaiseen kappaleeseen:

"Suomen puheenjohtajuuskaudella 10 vuotta sitten ehdotimme laajennettua yhteisvastuun mallia rajavalvonta-, maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa."

Hienoa, jos tämä kaikille oikeistoäänestäjille yhtäkkiä kelpaakin.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Suomen pitäisi ottaa käyttöön tämä:

"Päinvastoin kuin Orpo väittää, EU:n turvapaikkadirektiivi nimenomaan antaisi mahdollisuuden rajakäännytyksiin. EU direktiivin 2013/32/EU 43 artiklassa määritellään rajamenettelystä ja siitä milloin sitä voidaan käyttää. Kyseistä rajamenettelyä ei ole kuitenkaan implementoitu Suomen lakiin, joten sitä ei voida tällä hetkellä soveltaa. Syy ei siis kuitenkaan ole kansainvälisissä sopimuksissa, vaan siinä, ettei Suomi ole halunnut hyödyntää kansainvälisten sopimusten mahdollistamia keinoja täysimääräisesti."

https://www.kansalainen.fi/rajakaannytykset-ovat-m...

jouko riuttamäki

Kyllä täytyy olla kova usko siihen että Joulupukki on olemassa ,siis näistä mamuista on 95% työhaluttomia tai osaamattomia.Aikanaan yksi kavereistani oli Irakissa työ komennuksella ja hänellä piti olla paikallisia apureita,no kun hän kiinitti johonkin asiaan huomionsa apurien rukkaset putosivat välittömästi,jos joutui lähtemään johonkin vaikkan. 10 minuutin asialle apurit olivat "hukanneet " työkalut.Että se niistä teknikoista ja Insinööreistä.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Kiitän Kari Rajamäkeä kertomuksesta, jonka ajatukset ovat olleet niin monen kansalaisen mielessä jo vuosia. Moni jo varmaan tullut käännynnäiseksi, koska epäillyt olevansa vainoharhainen verratessaan omia ajatuksia median ja poliitikkojen tarinoihin, joissa massamuuton epäilijät nimetty rasisteiksi ja vihapuhujiksi järjestään.

Vain sitä ihmettelen mikset Kari kirjoittanut tätä jo 2-4 vuotta sitten. Mikä avaa juuri nyt kielenkannat? Vai sensuroitiinko sinutkin ja kenen toimesta?

Käyttäjän VinHirvel kuva
Väinö Hirvelä

Miksei muut sosiaalidemokraatit puhu järkeä kuten tämä mies?:)

Käyttäjän fennopower kuva
Reino Mustonen

Ovatko demarit haistaneet vihdoinkin kansan tahdon vai onko tämä ensimmäisiä merkkejä järkiintymisestä. Rajamäen kirjoitus antaa toivoa paremmasta demaripuolueesta jossa 70- luku ei ole niin vallalla. Kun maailma ympärillä muuttuu turvattomaksi, syyt tiedossa, ei ole järkeä tuoda sitä tänne kuten nykyisin tehdään. Emme voi välttyä joistakin seuraamuksista kuten pakolaisista mutta heidän kanssaan on toimittava järkeä käyttäen. Suomeen otetaan ainoastaan pakolaisleireiltä, ei rajoilta. Nyt käytetään valtavia summia Suomessa ja euroopassa pakolaisongelmien hoitoon ja seurauksena on turvattomuus, katkeruus ja syrjintä. Leirit lähtömaiden lähellä ovat edullisempi, toimivampi ja turvapaikan hakijan taustan selvitys tehtävissä lähempänä. Tilanteen rauhoituttua sieltä palautus lähtömaahan on helpompaa eivätkä sosiaalietuuksien perässä juoksevat pääse huijaamaan sinisilmäisiä virkailijoitamme.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Ajatteletko, että kotikuntasi maksaisi ne leirit, vai oletko sinäkin ruvennut kannattamaan EU:n yhteisvastuun lisäämistä, jota Rajamäki ja demarit ovat ajaneet koko ajan?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Leirien toimintaedellytysten parantaminen olisi EU-mailta viisaasti käytettyä verorahaa, sotkematta siihen mitenkään kuntataloutta.

EU:n "yhteisvastuu" kielteisten seurausten jakamisella kaikille jäsenmaille on pelkkä osoitus kyvyttömyydestä organisoida toimivaa ulkorajojen valvontaa sekä yhteistyötä EU:n ulkopuolisten naapurien kanssa, joiden alueella toimivat UNHCR:n leirit voisivat ottaa hoitaakseen kansainvälisen suojelun tarpeen selvittämisen EU:n rahoituksella.

On paha virhe ottaa "röyhkeimmät ensin" -periaatteella omilta rajanylityspaikoilta maahan pyrkiviä turvapaikanhakijoita. Heidät tulisi toimittaa asuinaluettaan lähimmälle UNHCR:n leirille turvapaikkaselvitykseen ja ottaa ainoastaan kiintiöpakolaisia leireiltä. Ihmissalakuljettajien rahoittamisen sijasta aidosti suojelua tarvitsevat voisivat tällöin hakeutua halvemmalla suoraan lähimmälle UNHCR:n leirille, jonne voidaan aina järjestää fyysistä turvallisuutta niin paljon kuin tarvitaan.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #34

Et voi vakavissasi väittää, että parempi ulkorajojen valvonta ei merkitsisi suurempaa yhteisvastuuta. Mikä olisi asian estänyt jo vuosikymmen sitten? Ai niin, mikä sen itse asiassa estikin: oikeistoäänestäjät ja oikeistopuolueet.

Onko yhteisvastuuta ja parempaa ulkorajojen valvontaa, että Italiaa ja Kreikkaa vaaditaan rakentamaan aita Välimereen, eikä suostuta rahoittamaan Frontexia kunnolla? Ruikutetaan kuitenkin siitä, että täällä me olemme yksin Venäjän rajalla, eivätkä resurssit riitä Tornioonkaan.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #35

Jokainen EU:n ulkorajavaltio, Suomi mukaan lukien, on velvollinen estämään laittoman maahantulon EU:n alueelle. Jos valtio on siihen kyvytön tai haluton, sen tulee kantaa löperyytensä seuraukset pääsääntöisesti itse. Ei ole vastuullista päästää aiheettomia laittomien siirtolaisten kansainvaelluksia maahan vain siksi, että saa panna vahingon kiertämään.

Italialla ja Kreikalla on jo merkittävät omat resurssit valvoa omaa valtioaluettaan, merirajat mukaan lukien. Poliittinen tahto vain puuttuu palauttaa laiton veneturismi lähtösatamiinsa, tuhota ihmissalakuljetuksiin käytetyt veneet rikosvälineinä ja saattaa salakuljettajat oikeudelliseen vastuuseen. Samoin puuttuu kyky, halu tai molemmat neuvotella Välimeren ylitysliikenteen lähtöalueiden hallitusten kanssa vastaava yhteistyö kuin oli aikoinaan mm. Italian ja Gaddafin diktatuurin välillä Libyan rannikkoalueen ja merialueen hallinnasta.

Ellei Välimeren rannikon EU-mailla riitä omaa poliittista tahtoa alueensa valvontaan, sitä on turhaa peräänkuuluttaa ulkoistettavaksi Frontexille. Mehän jo maksamme kreikkalaisten verojakin heidän puolestaan, olemme lähettäneet sinne virka-apua Merivartioston aluksen ja Vartiolentolaivueen valvontakoneen muodossa. Jos kuitenkin maassa vallitsee löperö asenne aluevalvontaan, sehän jää aivan hyödyttömäksi.

Mikseivät Suomessa "resurssit riitä" Tornioonkaan, sitä olen kysellyt edellä – saamatta toistaiseksi vastausta. Venäjän rajanylityspaikkojen väärinkäyttö saatiin hallintaan melko pian.

Toimituksen poiminnat