Maahanmuutto hallintaan

 

 

Turvapaikkajärjestelmän hallitsemattomuudella ollaan vaarantamassa kansalaisten luottamus sisäiseen turvallisuuteen sekä myös työmarkkinoiden vakauteen. Suomen linja EU:n puheenjohtajuuskaudellamme 2006 oli, että Euroopan unioni vahvistaa arjen turvallisuutta ja kykyä vastata uusiin laajentuneen unionin haasteisiin. Edellytimme kykyä torjua järjestäytynyttä rikollisuutta ja terrorismia, hallita maahanmuuttovirtoja sekä valvoa yhteisiä ulkorajojamme tehokkaasti. Huono hallinta edisti Brexitin syntymistä ja laajenevaa epävakautta Euroopassa.

Suomen puheenjohtajuuskaudella 10 vuotta sitten ehdotimme laajennettua yhteisvastuun mallia rajavalvonta-, maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa.

Halusimme varmistaa, että laittomasti saapuneet saavat asianmukaisen kohtelun ja ylläpidon siinä jäsenvaltiossa, johon he ensiksi saapuvat. Saapumisvaltion tuli ottaa täysi vastuu yksilöstä rekisteröimällä laittomasti saapuneet henkilöt ja turvapaikanhakijat tietojärjestelmiin mm. biometrisin tunnistein. Tämän mukaisesti yhteisön varoista maksettaisiin merkittävä osuus käsittelyprosessin kustannuksista mukaan lukien henkilön palauttaminen lähtömaahan. Tuen ehtona oli, että jäsenvaltiot hyväksyvät avoimesti sisäiset valvontamenettelyt koskien rajavalvonta- ja maahanmuuttoviranomaisten toimintaa. Suunnittelemamme paketti oli kokonaisuus, ei varsinkaan niin, että hyväksyttäisiin porkkana ilman keppiä. On surullista katsoa, miten lehdistömme ohella asian täytäntöönpano vaiettiin komission ja myös oman sisä- ja ulkoasiainhallintomme piirissä.

Sisäministerikauteni jälkeen oli vaikea löytää ministeriä, joka olisi puhunut laittomasta maahanmuutosta. Sen sijaan keväällä 2015 suurin huoli oli laittomasti maassa olevien paperittomien ilmaisten terveyspalvelujen parantamisesta.

Suomen keskustelussa vaietaan tilanteen hallitsemattomuuden seuraukset ja ihmetellään, että kansan ohella myös etulinjan viranomaisten turhautuneisuus voimistuu.

Suomessa vihreät sinisilmäiset arvot ovat kohdanneet kovat harmaat markkinavoimat. Kylmän viileästi esitetään laittomasti maassa oleville turvapaikanhakijoille työoikeutta ja ohituskaistaa ulkomaisen työvoiman palkkaamiseen.

Suunnitellaan jopa laittomasti maassa ilman valvontaa oleville oikeutta hakea työlupaa. Perinteisesti kotimaastaan käsin Suomeen työlupaa hakevat asetetaan huonompaan asemaan.Ruotsissakin kielteisen luvan saaneilla on rajattu oikeus lyhyen ajan kuluessa sitä hakea, mutta henkilöllisyys tulee olla todennettu. Nyt eräiden politiikkojen ja median panikointi uhkaa luoda eurooppalaisesta käytännöstä poikkeavan löperön ratkaisun, joka tulee taatusti olemaan väärä signaali EU:n laittoman maahanmuuton tilanteessa. Suomessa kielteisen päätöksen saaneilla on mahdollisuus vapaaehtoisesti palata maahansa ja kysymys tilanteessa on enemmän poliisin voimavaroista panna palautukset täytäntöön.

Kokoomus esitti usein saatavuusharkinnan kumoamista eli että kuka tahansa saa tuoda mistä tahansa ja mille alalle ja alueelle tahansa työvoimaa. On käsittämätöntä, miten ammattiyhdistysliike ja turvallisuusviranomaiset vaikenevat tästä työmarkkinoiden vakauden murentamisesta. Vielä kymmenen vuotta sitten edustimme EU:ssa kantaa, että ulkomaisen työvoiman ei tule syrjäyttää oman maan työntekijöitä. Vuonna 2003 perustettu pimeän ulkomaisen työvoiman valvontayksikön hävittäminen ministeri Holmlundin aikana mahdollistaa paperittomien turvapaikanhakijoiden työllistämisen ja halpatyömarkkinoiden rakentamisen vastaanottokeskusten yhteyteen unohtaen työmarkkinoiden pelisäännöt ja arjen turvattomuuden nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyydestä. Kirkollekin näyttää olevan hienompaa patsastella turvallisuusviranomaisten näkemyksiä vastaan kuin reagoida vakavaan nuorten syrjäytymiseen ja kansalliseen häpeäämme leipäjonoista. Helsingin vetovoima paperittomien osalta halutaan pitää erinomaisena. Vihreät apulaispormestarit haluavat laajentaa laittomasti maassa olevien ilmaispalveluja.

Suomen on pidettävä huoli, ettei Tornion virheiden anneta toistua huolehtimalla rajalla tapahtuvasta valvotusta käsittelystä. Samoin turvapaikkajärjestelmän yhdenmukaisuudesta on huolehdittava poistamalla soveltamiskäytännön erot. Lievemmät tulkinnat näkyvät nopeasti ihmissalakuljettajien ja ihmiskauppiaiden toimissa. Irakilaisten vyöryssä kohdemaa oli nimenomaan Suomi. Perheenyhdistämisen ja muita kriteerejä on tiukennettava ja palautukset hoidettava tehokkaasti ja nopeasti vapaaehtoisesti ja tarvittaessa pakolla.

Vastaanottokeskusten hajasijoittaminen kiinteistöbisneksen ehdoilla on heikentänyt yleistä turvallisuutta. Turvapaikanhakijoiden vyöry rahastettiin kiinteistö- ja palvelupuolella tehokkaasti avoimeen veromaksajien piikkiin. Viime vuoden menot 635 Milj.euroa ei kestä vertailua samanaikaisten opiskelijoiden ja pienituloisten toimeentulon kiristymisen rinnalla.

Rajoittamaton liikkuvuus lisää myös terrorismin torjunnan vaikeuksia.

Terrorismin torjunnan osalta on EU:n tehottomuus näkyvää. Lontoon terroriuhan yhteydessä elokuussa 2006 sovittiin, että Saksan tuli erityisesti viedä eteenpäin yhteistä verkkotiedustelua. Silloinkin todettiin, ettei terrorismin torjunnasta vastaavien lainvalvontaviranomaisten ja turvallisuusviranomaisten sekä mm. liikenneyrittäjien välisessä yhteistyössä oltu edistytty. Tähän edellytettiin erityisesti keskityttävän ja määrättävän kansalliset vastuuhenkilöt. Operatiivisen yhteistyön ja tiedonvaihdon tehostamisen aika on vihdoin. Europolin asemaa tulee vahvistaa ja yhteisen rajaturvallisuuden malliin on jäsenvaltiot sitoutettava entistä paremmin turvaten osaltaan EU:n ja Schengenin ulkoraja. Suomen osalta tätä vastuuta ei ole ulkoistettu Brysseliin vaan Suomen turvallisuuden etu on varmistaa tämä omin turvallisuusviranomaisten toimivin suhtein. Sisäministeriön eri turvallisuusviranomaiset kattavaa johtamista on vahvistettava ja Supon oman takapihan hallintakyvyn kriittistä arviointia ei voi väistää tiedustelulainsäädännöllä.

Jo v. 2006 radikalisaation vastatoimia pidettiin kiireellisinä ja uskonnollisen kiihkoilun esiintymisiin edellytettiin puututtavan. Uskonnonvapauden ja sananvapauden nimissä ei voida hyväksyä mitään vihaan ja terroristiseen toimintaan lietsomista.

Huolimatta terrorismin ja sisäisen turvallisuuden uhkien kärjistymisestä hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan työhön osallistuu sisäministeri vain, mikäli ulkoministeriön valmistelu katsoo sen tarpeelliseksi.

 

Kari Rajamäki

kansanedustaja 1983-2015, sisäministeri ja utvan jäsen 2003-2007 ja EU:n sisäministerineuvoston puheenjohtaja 2006

karirajamaki
Sosialidemokraatit Varkaus

Kansanedustaja 1983 - 2015, sisäasiainministeri 2003-2007

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu