Kari Rajamäki

Kansallisuusvarallisuus pelastettava

Valtion metsät edustavat kolmannesta eli 12.6 miljoonan hehtaarin kansallisomaisuutta, Sen myötä alueellisen yritystoiminnan ja teollisuuden toimintaedellytykset otetaan huomioon. Myös työllisyydestä huolehditaan. On välttämätöntä, että Metsähallitus voi harjoittaa monikäyttö metsätaloutta. Valtion maaomaisuuden ohjaaminen kansavaltaisen päätöksenteon ulkopuolelle mahdollistaa maa- ja vesialueita koskevan omistuksen ajautumisen spekulatiivisen sijoittamisen kohteeksi. Valtion talouden lyhytnäköiset edut-ja hallituspuolueiden ”kirjan mukainen toiminta”,-tulee käytännössä johtamaan enemmistöllä eduskuntasalissa valtion metsäomaisuuden myyntiin ulkomaisille sijoittajille. Esimerkiksi Kiina haalii suuria raaka-ainevarantoja, koska sen omat raaka-aineet riittävät vain noin puoleen sellu-ym. kapasiteettiin. Esimerkiksi Australian eräillä alueilla raaka-aine viedään Kiinaan ja maan oma puunjalostusteollisuus ei saa puuta. Metsähallituksella on ollut keskeinen asema Itä- ja Pohjois-Suomen sahojen puuhuollossa.

 

Asialla on määrätietoiset ”isänmaan parturit”. Edellisen Kataisen hallituksen ohjelmaan neuvottelimme säätytalolla sdp:n vaatimuksesta;, että”Valton metsien ja niitä hallinnoivan Metsähallituksen rooli teollisuuden raaka-ainehuollon ja työllisyyden tasaisena turvaajana tulee säilyttää ja näin lieventää näin suhdannevaihteluiden aiheuttamia ongelmia. Valtionmaiden ja vesien kokonaishallinta säilytetään Metsähallituksella. Metsähallituksen luontopalvelut ja rahoitus turvataan.” Tästä linjauksesta huolimatta maa-ja metsätalousministeri Jari Koskinen (kok) sekä hänen jälkeensä Petteri Orpo (kok) painoivat väkisin eteenpäin Metsähallitus Oy:n perustamista.

Ministeri Tiilikaisen (kesk) ja nykyisen hallituksen väitteistä huolimatta muutostarpeet eivät ole lähtöisin EU-komission vaateista. Esimerkiksi Itävallassa ei tätä keskustelua käydä, vaikka siellä on Suomen kaltainen organisointitapa. On myös väitetty, että kilpailua vääristävät rakenteet esim. konkurssisuoja ja veroedut vaativat yhtiöittämistä, mikä ei pidä paikkaansa.

Helmikuussa 2014 SDP:n maa- ja metsätalousvaliokunnan ryhmä esitti eduskuntaryhmälle, että se vastustaisi maa- ja metsätalousministeriön valmistelemaa Metsähallituksen metsäomaisuuden yhtiöittämistä ja esittäisi Metsähallituslain palautettavaksi uudelleen valmisteluun. Ilman, että media juuri taisteluamme huomasi tai tuki, SDP onnistui pakottamaan hallituksen vetäytymään lakihankkeesta.

Nyt poliittisten voimasuhteiden muututtua porvarihallitus ajaa ideologisesti läpi ”revanssi-esitystä”. SDP on edelleen toiminut vahvasti esitystä vastaan, mutta nyt oppositiossa. On syntymässä kansallinen virhe, jonka aiheuttamat aluekehityksen taloudelliset ja työllisyyteen sekä virkistykseen liittyvät laskut näemme pian. Kansallisvarallisuutemme kaivosalan ohella on myös metsissä ja vesivaroissa vapaata riistaa maailman raaka-ainemarkkinoilla. Päätösvalta kansallisvarallisuudesta pitää olla aidosti eduskunnan käsissä.

Kansallisena virheenä historiaan jäävästä äänestyksestä tällä viikolla on eduskunnan pöytäkirjaan vaadittava merkittäväksi, miten kukin kansanedustaja on äänestänyt.

 

KAR I RAJAMÄKI

maa-ja metsätalousministeriön hallitusohjelmaneuvottelija v.2011

maa-ja metsätalousvaliokunnan SDP-vastaava 2011-2015

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Lueppa Kari tämä yleisradion tekemä kiihkoton uutinen ja kerro miulle, mikä siellä on niin kamalaa?

http://yle.fi/uutiset/tasta_kiistellyssa_metsahall...

Käyttäjän AnneMikkola kuva
Anne Mikkola

Minulle on jäänyt epäselväksi miten vaikkapa valtion liikeyritys nimeltä VR eroaa lopulta Carunasta käytöstavoiltaan. VR:n uusittu lippujen hinnoittelu ryöstää aivan Carunan tapaan maaseutumatkustajia. Kaupunkilaisten lippujen halpuutuksen maksavat ne matkustajat, joilla ei ole Onnibussi-vaihtoehtoa tai ylipäätään vaihtoehtoa. VR on valtion omistama monopoli, joka ei liikelaitoksena enää palvele kansaa vaan täysin epäoikeudenmukaisesti maksimoi voittoja käyttäen hyväkseen monopolivoimaansa. Siis mikä ero lopulta Carunaan?

Ja miten sitten tämä OY Metsä AB eroaisi VR:stä?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kysymys on jo periaatteesta.

Suomen metsät ja pohjavedet eivät voi edes TEORIASSA olla myytävissä 101 ihmisen päätöksellä, olivat sitten kansanedustajia tai ei saatikka sitten, että niitä voitaisiin myydä ollenkaan.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Kirjoituksen ensimmäinen virke ei oikein kerro mitään. Kansallisvarallisuus oli 2011 mitattuna yhteensä 775 MILJARDIA EUROA, tästä 10% arvioitiin metsien osuudeksi. Siis 77,5 MILJARDIA EUROA.

Toimituksen poiminnat