Halpatyömarkkinat torjuttava

Suomi ajoi EU:n puheenjohtajuuskaudellaan vuonna 2006 läpi päätelmän laajennetusta yhteisvastuusta, jossa edellytettiin mm. Välimeren mailta sopimusten ja velvoitteiden mukaista toimintaa ja esimerkiksi laittomasti saapuvien rekisteröintiä.  Eurooppa-neuvostossa linjattiin, että ”Euroopan kansalaiset odottavat oikeutetusti, että samalla kun Euroopan unioni takaa perusvapauksien ja -oikeuksien kunnioittamisen, se myös omaksuu tehokkaamman yhteisen lähestymistavan rajat ylittäviin ongelmiin, kuten laittomaan maahanmuuttoon, ihmiskauppaan ja ihmissalakuljetukseen sekä terrorismiin ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen” .Valitettavasti yhteisen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan kuin rajavalvonnankin päätösten täytäntöönpano laiminlyötiin niin komission kuin Suomenkin sisä- ja ulkoasiainhallinnossa.

Suomen puheenjohtajuuskauden linja oli, että maahanmuuton hallinta oli välttämätön työmarkkinoiden vakauden, kotouttamisen onnistumiseksi sekä laittoman maahanmuuton ja rajat ylittävän rikollisuuden ja terrorismin torjumiseksi. Myös EU-komissio painotti, että kolmansista maista tulevilla työntekijöillä tulee pyrkiä täydentämään eikä korvaamaan eurooppalaisilla työmarkkinoilla jo olevaa työvoimaa. Tämän tuli olla maahanmuuttopolitiikan keskeinen lähtökohta, jotta maahanmuuttopolitiikalle saadaan kansalaisten hyväksyntä EU:n massatyöttömyydessä.

Suomessa on ollut pidempään kovien markkinavoimien harrastusta halpatyömarkkinoiden edistämiselle. Vuoden 2003 tupo-ratkaisun ja mm. Ihalaisen ja Heinäluoman tuella syntyi edellytykset pimeän ulkomaisen työvoiman valvonnalle. Jätin sisäministerinä ns. pimeän ulkomaisen työvoiman torjunnan -yksikön v.2007 35-hengen vahvuisena porvarihallitukselle. v.2008 seuraajani min. Holmlundin (kok.) aikana se sulautettiin KRP:n talousrikostorjuntaan ja käytännössä pimeän työvoiman valvonta lopetettiin. SDP vaati vuoden 2011 hallitusneuvotteluissa sen uudelleen organisointia mutta asiassa ei edetty hallitusohjelman tai valtiovaranvaliokunnan kannoista huolimatta. Ratkaisevaa oli samoissa hallitusohjelmaneuvotteluissa SDP:n päättäväisyys ed. Maarit Feldt-Rannan johdolla torjua kokoomuksen ja porvaripuolueiden halu murentaa työvoiman saatavuusharkinta. Kokoomuksen tavoitteena oli avoimesti tuoda vapaasti työvoimaa mille alueelle ja alalla tahansa.

Liian vähälle on jäänyt miten turvapaikkatilanteen varjolla vaivihkaa rakennetaan halpatyömarkkinat luomalla perusteettomillekin turvapaikanhakijoille työoikeus. Erityisesti PS:n Lindströmin ja Keskustan Rehnin suunnitelmat vaarantavat vakavasti sisäistä turvallisuutta, kansallista eheyttä ja työmarkkinoiden vakautta. Sisäministeri Orpo ei voi sekä tukea harmaan talouden ja halpatyömarkkinoiden syntyä ja vastata sisäisen turvallisuuden uskottavuudesta.

Hankkeet avata työntekomahdollisuudet ilman saatavuusharkintaa ja karenssiaikaa ja työehtojen ennakkovalvontaa turvapaikanhakijoille tekee Suomesta Ruotsin lailla Euroopan liberaalisimman maan, jonka myös ihmissalakuljettajat noteeraavat ja tulevat käyttämään markkinointiin.

Pitää vihdoin oppia entisestä ”naiivista”- toiminnasta. Tilanteen kokonaishallinta tulee nyt vihdoin varmistaa, ettei sisäisen turvallisuuden perusteet todella vakavasti murene.

 

KARI RAJAMÄKI

kansanedustaja 1983-2015, sisäministeri 2003-2007 ja EU:n sisäasiainministerineuvoston puheenjohtaja 2006

karirajamaki
Sosialidemokraatit Varkaus

Kansanedustaja 1983 - 2015, sisäasiainministeri 2003-2007

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu